ویدیو/ ضرورت مساعدت دولت به دامداران و کشاورزان به دلیل خشکسالی / بهای گندم به موقع پرداخت شود...

تاریخ انتشار : 1400/02/26

ویدیو/ ضرورت مساعدت دولت به دامداران و کشاورزان  به دلیل خشکسالی / بهای گندم به موقع پرداخت شود...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بهزاد علیزاده در نشست علنی امروز (یکشنبه 26 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی شدید در اغلب نقاط کشور خسارت زیادی به کشاورزان و دامداران وارد شده و در بسیاری از مزارع دیم امکان برداشت محصول وجود ندارد و در کشت آبی هم حدود 20 درصد افت عملکرد داشته ایم.

نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس با بیان اینکه دامداران به دلیل افت مراتع و کمبود علوفه در شرایط خوبی نیستند، افزود: از دولت انتظار می رود از چند جهت به کشاورزان کمک کند. ابتدا اینکه نسبت به استمهال وام سررسید کشاورزان و دامداران حداقل به مدت دو سال اقدام شود. همچنین پرداخت سریع خسارات به کشاورزان به دلیل خشکسالی از طریق صندوق بیمه خسارت کشاورزان و سپس پرداخت تسهیلات کم بهره به کشاورزان و دامداران از جمله مواردی است که دولت می تواند با انجام آن به کشاورزان کمک کند. همچنین برای آن دسته از کشاورزانی که نتوانسته اند مزارع خود را بیمه کنند، باید از طریق ستاد مدیریت بحران، منابع و اعتباراتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به ضرورت پرداخت هر چه سریعتر بهای گندم کشاورزان تصریح کرد: کشاورزان حاصل زحمت خود را به مراکز خرید گندم تحویل می دهند، لذا ضروری است بهای گندم به موقع به آنها پرداخت شود. متاسفانه بهای 5 هزار تومان برای خرید گندم به هیچ عنوان عادلانه نبوده و با هزینه کشاورزان همخوانی ندارد، بنابراین روا نبوده که پرداخت این مبالغ نیز با فاصله طولانی انجام شود. در حال حاضر کشاورزان دهلران 125 هزار تن گندم تحویل داده اند، اما تنها 20 درصد بهای محصول تحویل شده خود را دریافت کرده اند./