نماینده مردم دهلران در مجلس پیشنهاداتی را برای حمایت از کشاورزان مطرح کرد.

تاریخ انتشار : 1400/03/02

 نماینده مردم دهلران در مجلس پیشنهاداتی را برای حمایت از کشاورزان مطرح کرد.
بهزاد علی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به خشکسالی سال جاری، گفت: بر اساس برآورد انجام شده خسارت وارده به بخش کشاورزی و مراتع کشور بالغ بر 41 هزار میلیارد تومان می‌باشد که همین مسئله باعث شده کشاورزان و دامداران در شرایط بسیار سختی قرار بگیرند.

وی در همین راستا افزود: در سال زراعی جاری متاسفانه به دلیل وقوع خشکسالی شدید در بیشتر مناطق کشور خسارت فراوانی به کشاورزان و دامداران وارد شده است، به دلیل این موضوع در بسیاری از مزارع دیم عملا امکان برداشت محصول وجود ندارد، در کشت آبی هم شاهد حدود 20 درصد افت عملکرد هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت باید از کشاورزان و دامداران حمایت کند، ادامه داد: استمهال دوساله سررسید وام‌های داده شده، پرداخت سریع خسارت وارد شده از طریق بیمه خسارت کشاورزی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و دامداران، در نظر گرفتن اعتبار برای آن دسته از کشاورزانی که نتوانستند مزارع خود را بیمه کنند و همچنین تسریع در اجرای سامانه گرمسیری از جمله مواردی است که می‌توان از طریق آن از کشاورزان حمایت کرد.

علی‌زاده با بیان اینکه تسریع در پرداخت بهای گندم به کشاورزان از دیگر مواردی است که می‌توان با اجرای آن از کشاورزان حمایت کرد، گفت: کشاورزان محصولات خود را به مراکز خرید گندم تحویل می‌دهند، لذا ضروری است بهای گندم به‌موقع به آنها پرداخت شود.

نماینده دهلران در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه بهای 5 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم به هیچ عنوان عادلانه نیست و با هزینه کشاورزان همخوانی ندارد، بیان کرد: بنابراین منصفانه نیست که پرداخت این مبالغ نیز با فاصله طولانی انجام شود. در حال حاضر کشاورزان دهلران 125 هزار تن گندم تحویل داده‌اند، اما تنها 20 درصد بهای محصول تحویل شده خود را دریافت کرده‌اند.

علیزاده در پایان ابراز امیدواری کرد دولت و دستگاه‌های متولی با برنامه‌ریزی مناسب باعث جلوگیری از ایجاد مشکل برای کشاورزان گردند.