بهزاد علیزاده در نشست هیات های ایرانی و عراقی در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی

تاریخ انتشار : 1400/05/14

بهزاد علیزاده در نشست هیات های ایرانی و عراقی در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی
ضرورت بازگشایی مرز چیلات / چیلات به  توسعه و رونق اقتصادی دو استان کمک می کند / خواستار صدور مجوز در کوتاه ترین زمان هستیم

 بهزاد علیزاده در این نشست با بیان اینکه گذرگاه چیلات در شهرستان دهلران در ۳۸ کیلومتری مرکز این شهرستان واقع است و شهر مجاور آن شهر علی غربی از توابع استان میسان و فاصله آن تا دهلران ۶۴ کیلومتر است افزود: این مرز ۲ سال قبل در توافق ایران و عراق به عنوان گذرگاه رسمی از طرف جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد و انتظار داریم دولت عراق هم در راستای همان تفاهم نامه آن را به صورت رسمی معرفی کند.

وی ادامه داد : مردم دو طرف مرز مراودات تجاری، مذهبی و فرهنگی داشته و هم اکنون رفت و آمدهای متعددی بین مردم این دو شهرستان صورت می گیرد و افتتاح آن به تسهیل تردد زوار در ایام مختلف می تواند کمک کند و هم چنین  ۶۵درصد از زوار اربعین از مرزهای ایلام تردد می کنند.

 رییس مجمع نمایندگان استان انجام مراودات تجاری و اقتصادی که مورد منفعت دو کشور است را از مزیت های افتتاح این مرز برشمرد و عنوان  کرد: همه زیرساخت های مورد نیاز این بازارچه مرزی فراهم شده و قرار است پست فوق سنگین برق برای تولید و صادرات برق به کشور عراق در این منطقه ایجاد شود.

ایشان با بیان اینکه شهرستان دهلران قطب نفت و گاز و کشاورزی است و اکنون طرح های پتروشیمی در حال افتتاح است اظهار داشت : وجود کارخانه گچ، سیمان و سایر کانی های غیر فلزی از دیگر ظرفیت های این شهرستان است و هم چنین اکنون سالانه ۴۰۰هزار تن محصولات کشاورزی در دهلران تولید می شود و قطب کشاورزی استان محسوب می شود.

وی ادامه داد: بزرگراه دهلران - اندیمشک در این شهرستان در حال احداث است و آزادراه نجف اشرف به پل زال نیز می تواند تسهیل تردد زوار را هموار کند.

 نماینده مردم تصریح کرد: به نمایندگی از مردم دهلران علاقه مندی آنها را از بازگشایی این مرز اعلام می نمایم چرا که اتصال مرز چیلات به توسعه اقتصادی شهرستان دهلران و استانهای دو کشور کمک می کند

علیزاده در پایان خواستار رایزنی با دولت مرکزی عراق برای صدور مجوز در کمترین زمان شد و از رییس گذرگاه های مرزی عراق و استاندار میسان برای سفر به شهرستان دهلران دعوت کرد و گفت: آمادگی داریم در صورت موافقت دولت عراق، زیرساخت ها هرچه سریعتر فراهم شود.